Användarvillkor

Våra tjänster ("Tjänsterna")  omfattar 7 veckors utmaningen, coachingtjänster,  vår webbsida och applikation. Läs våra användarvillkor ("Villkor") grundligt.

Genom att nyttja våra Tjänster accepterar du dessa Villkor samt vår Integritetspolicy. Om du inte samtycker till dessa villkor är du inte berättigad att ladda ner eller använda våra Tjänster. (har du redan tagit del av våran applikation, behöver den raderas från din enhet omgående).

1.  Vilka vi är och vad avtalet innebär

Företaget som tillhandahåller tjänsten Meliora PT heter EAS Training Group AB och är ett svenskt företag med organisationsnummer 559530-1275. Det här avtalet (användarvillkor) förklarar vad som gäller när du använder våra tjänster. Det beskriver vilka rättigheter och skyldigheter du har som användare, vilka skyldigheter vi har som företag, och annan viktig information som vi enligt lag måste ge dig.

2.  7 veckors utmaningen

Utmaningen är framtagen som ett prova på koncept för våran tjänst och är helt utan kostnader. Det som ingår i prova på delen av tjänsten är ett generellt träningsprogram. Träningsprogrammet är inte specifikt anpassade till individer som deltar i utmaningen. Det innebär att vi inte tillhandahåller coaching eller kostrådgivning i den kostnadsfria delen av tjänsten. Önskar klienter en mer ingående tjänst som innefattar specifik kostrådgivning, uppföljning med PT och specifikt anpassade program behöver klienterna teckna sig för vår andra tjänst som vi kallar Meliora Programmet.

3. Kontakt

Om du vill komma i kontakt med oss kan du antingen använda kontaktformuläret som finns på sidan "Kontakta oss" på vår webbplats (Meliorapt.se) eller skicka ett e-postmeddelande till info@meliorapt.se.

Om vi behöver nå dig kommer vi att använda de kontaktuppgifter du har lämnat till oss, till exempel din e-postadress, ditt telefonnummer eller SMS. När du anmäler ditt intresse via vår webbplats eller bokar en träningsplanering samtycker du till att vi (eller någon av våra representanter) får kontakta dig för att ge mer information om våra tjänster.

4. Hur du kan nyttja våra tjänster

När du godkänner dessa villkor får du använda våra tjänster för dina egna personliga ändamål. Det innebär att du får ladda ner och använda vår webbplats och applikation på dina egna enheter, samt ta emot och använda eventuella uppdateringar som vi tillhandahåller, exempelvis förbättringar eller felrättningar. Du kan också beställa coachingtjänster från oss och vi åtar oss att leverera dem enligt de villkor som anges i detta avtal. För att använda våra tjänster måste du ha fyllt 18 år, eller ha samtycke från en förälder eller vårdnadshavare. Om du är under 18 år och har fått godkännande från dina föräldrar, rekommenderar vi att de deltar i coaching tillfället och hjälper dig att fatta informerade beslut kring din användning av våra tjänster. Utan ett sådant samtycke kan vi tyvärr inte ta emot dig som kund. Alla tränings- och kostplaner som du får tillgång till genom våra tjänster är tillgängliga online under tiden ditt avtal gäller. När avtalet avslutas upphör även tillgången till dessa planer.

5. Användning av våra tjänster sker på eget ansvar

De tränings- och kosttjänster som vi erbjuder är inte avsedda att ersätta medicinsk rådgivning eller behandling. All information du får genom våra tjänster är avsedd som allmän vägledning och ska inte ses som medicinsk eller psykologisk rådgivning. Innan du påbörjar ett träningsprogram eller följer en kostplan bör du alltid rådgöra med en läkare, dietist eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal för att försäkra dig om att upplägget är lämpligt för dig. Om du under träning upplever yrsel, illamående, smärta, andningssvårigheter eller annan obehaglig känsla, ska du omedelbart avbryta aktiviteten och kontakta vården. Du använder både tränings- och kostupplägg helt på egen risk. Det är du som ansvarar för att kontrollera att innehållet i kostplanerna är förenligt med dina eventuella allergier eller intoleranser. Du bör också vara uppmärksam på att fysisk aktivitet alltid innebär en viss risk för skada och det är viktigt att du säkerställer att du har tillräckligt med utrymme och att miljön runt dig är säker innan du tränar. Om du väljer att använda träningsutrustning gör du det helt på egen risk. Begränsning av kaloriintag kan i vissa fall påverka både fysisk och psykisk hälsa negativt, till exempel genom trötthet, ångest, depression eller ätstörningar. Därför rekommenderar vi att du alltid rådgör med en läkare eller dietist innan du gör några större förändringar i kost eller träning.

För att vi ska kunna ta fram så säkra och anpassade planer som möjligt är det viktigt att du i vårt frågeformulär eller vid uppstart anger information om:

  • eventuella allergier eller intoleranser

  • befintliga skador eller sjukdomar

  • andra relevanta hälsotillstånd som kan påverka din träning eller kost

Våra tjänster är avsedda för allmän vägledning och motivation, det är du själv som ansvarar för hur du använder dem.

6. Reservationer

Vi vill vara tydliga med att det ligger utanför vårt ansvarsområde att förskriva specifika kosttillskott eller ge rekommendationer om dosering. Vi arbetar inte med att:

  • Förskriva kost eller kosttillskott för att behandla medicinska tillstånd eller sjukdomar

  • Använda kostplaner för att lindra symtom kopplade till sjukdom eller diagnos

  • Ställa medicinska diagnoser

Vårt uppdrag är att ge inspiration och vägledning kring matvanor och att hjälpa dig skapa en mer balanserad livsstil. De måltidsplaner vi erbjuder syftar till att uppmuntra till hälsosamma val som att äta näringsrika livsmedel enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Våra råd är alltså inte av medicinsk karaktär, och vi försöker inte diagnostisera eller behandla något hälsotillstånd. Om du har särskilda behov eller misstänker att du har en sjukdom bör du alltid vända dig till en läkare eller legitimerad dietist.

7. Beställning av Coachingtjänster och när avtalet börjar

För att beställa våra tjänster fyller du i kontaktformuläret på vår webbplats. Därefter kommer en av företagets representanter att kontakta dig för att vi ska lära oss mer om dig och dina önskemål. Om båda parter är överens om att gå vidare, kommer du att få ett betalningslänk (antingen via chatt i vår applikation eller via e-post) så att du kan slutföra din beställning. När du har genomfört betalningen och registreringen, bokar vi in en uppstartstid med din personliga tränare som passar både dig och oss. Från och med den tidpunkten anses ett bindande avtal om coachingtjänster ha ingåtts mellan dig och oss. Om vi av någon anledning inte kan genomföra din beställning kommer vi att meddela dig så snart som möjligt. Du kommer i så fall inte att debiteras. Sådana situationer kan exempelvis bero på oförutsedda begränsningar i våra resurser eller tekniska problem hos tredje part som påverkar möjligheten att ta emot betalning. När din beställning är bekräftad skickar vi en kopia av dessa villkor till din e-postadress, tillsammans med en bekräftelse på din beställning. Tjänsten blir tillgänglig för dig enligt vad som anges i orderbekräftelsen och fortsätter att gälla under hela den period som ditt program löper.

8. Betalningsvillkor

Alla avgifter för våra tjänster betalas antingen i förskott för varje månad eller i efterskott per månad, beroende på vad du och vi (eller en av våra representanter) har kommit överens om. Genom att tacka ja till våra betalda tjänster (vilket inkluderar våra coachningstjänster) registreras du för betalning via en tredjepartstjänst. Vi använder betalningssystemet Stripe som är ett internationellt erkänt och säkert alternativ. Vid automatisk registrering skyddas dina kortuppgifter med SSL-kryptering (Secure Sockets Layer), vilket innebär att uppgifterna skickas på ett säkert sätt och skyddas från obehörig åtkomst. De exakta betalningsvillkoren beror på vilken tjänst du väljer och vad vi kommer överens om vid beställningen. Varje betalning som görs via Stripe räknas som fullgjord betalningsskyldighet från din sida. Alla priser vi anger är inklusive moms, avgifter och eventuella övriga kostnader. Du ser alltid det totala priset innan du genomför ett köp, och detta bekräftas även i den orderbekräftelse du får via e-post efter beställning.

9.  På vilka enheter kan jag använda applikationen?

Du får bara ladda ner, installera och använda applikationen på en enhet som du själv äger eller har fått tillstånd att använda för detta ändamål. Det är du som är ansvarig för att applikationen och att den används enligt dessa villkor. Villkoren gäller oavsett om applikationen används av dig eller någon annan eller om det sker med eller utan din vetskap eller ditt godkännande.

10. Om du laddar ner vår app gäller även appbutikens villkor

När du laddar ner vår applikation från Apple App Store eller Google Play (en så kallad appbutik) gäller även deras regler och villkor. Om något i deras villkor skiljer sig från våra, så är det appbutikens villkor som gäller i just den delen.

11. Kompatibel enhet

Du får bara ladda ner och installera applikationen på en enhet som är kompatibel med den. Innan du laddar ner applikationen bör du kontrollera appbutikens information för att säkerställa att din enhet fungerar med applikationen.

12. Uppdateringar och ändringar av tjänsterna

Vi uppdaterar ibland våra tjänster (inklusive applikationen och webbplatsen) för att förbättra funktioner, lösa säkerhetsproblem eller anpassa oss till nya versioner av operativsystem. Alla sådana uppdateringar är kostnadsfria, och du kommer att informeras om större förändringar. För att kunna fortsätta använda våra tjänster behöver du godkänna och installera de uppdateringar vi tillhandahåller. Om du väljer att inte göra det eller om du har inaktiverat automatiska uppdateringar, kan det hända att vissa funktioner slutar fungera eller att du inte längre kan använda tjänsten fullt ut. Om en uppdatering väsentligt försämrar funktionaliteten eller din möjlighet att använda tjänsten, har du rätt att säga upp din prenumeration inom 30 dagar från att du fått information om ändringen. Observera att våra digitala tjänster kan omfattas av tillämplig konsumentlagstiftning där du bor, inklusive regler om fel och bristande överensstämmelse.

13. Ditt konto

Du ansvarar själv för att skydda dina inloggningsuppgifter (användarnamn, lösenord och svar på säkerhetsfrågor) och du får inte dela dem med någon annan. Om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till dina uppgifter ska du genast återställa ditt lösenord via funktionen "Glömt lösenord" på vår webbplats eller i applikationen.

Det är inte tillåtet att låta någon annan använda ditt konto eller logga in med dina uppgifter. Detta kan påverka hur tjänsterna fungerar, bland annat genom att spårning och statistik blir felaktig. Du är också ansvarig för allt som görs via ditt konto, oavsett om det sker med din tillåtelse eller inte. Om någon annan använder ditt konto bryter du mot våra villkor, vilket kan leda till att vi begränsar eller helt avslutar din tillgång till tjänsterna.

14. Tjänsterna är personliga och får inte överlåtas

När du använder våra tjänster får du en personlig och icke-överlåtbar rätt att använda dem enligt de här villkoren. Det betyder att du inte får ge bort, sälja eller på annat sätt överlåta din rätt att använda tjänsterna till någon annan (oavsett om det sker mot betalning, ersättning eller helt gratis) om inte appbutikens regler säger något annat. Om du planerar att sälja eller ge bort en enhet där vår applikation är installerad behöver du först ta bort applikationen från enheten.

15. Integritet

Vi behandlar dina personuppgifter enligt det som står i vår integritetspolicy. Där förklarar vi tydligt hur vi samlar in, använder och skyddar dina uppgifter när du använder våra tjänster.

Läs mer om vår integritetspolicy. 

Tänk på att all kommunikation över internet innebär vissa risker. Även om vår webbplats och applikation använder kryptering och säkerhetslösningar, går det aldrig att garantera att en överföring är helt privat eller skyddad. Det betyder att information du skickar kan komma att läsas eller fångas upp av andra, även om den är krypterad.

16. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Samtliga immateriella rättigheter som är hänförliga till våra tjänster, inklusive men inte begränsat till vår applikation och webbplats, tillhör EAS Training Group AB eller dess licensgivare och omfattas av skydd enligt tillämplig lagstiftning inom upphovsrätt, varumärkesrätt och andra relevanta rättsområden. Du erhåller en begränsad, icke-exklusiv, icke-överlåtbar och oåterkallelig licens att använda tjänsterna i enlighet med gällande användarvillkor. Denna licens innebär ingen överföring av äganderätt eller annan rättighet till dig, utöver vad som uttryckligen anges i dessa villkor. Ingenting i dessa villkor ger dig rätt att nyttja EAS Training Group AB:s namn, varumärken, logotyper, domännamn eller andra kännetecken utan föregående skriftligt medgivande. Alla rättigheter som inte uttryckligen beviljas här, förbehålls EAS Training Group AB eller dess licensgivare. All form av feedback, idéer, eller synpunkter du tillhandahåller i samband med våra tjänster kan användas fritt av oss utan skyldighet att kompensera dig eller att informera dig om användningen. Material som laddas upp av dig genom våra tjänster anses överlåtet till EAS Training Group AB, förutsatt att du innehar erforderliga rättigheter för sådant material. Du ansvarar för att inte tillhandahålla innehåll som strider mot tredje parts rättigheter eller våra licensbegränsningar. Vid påståenden från tredje part om intrång i immateriella rättigheter relaterade till våra tjänster, ansvarar EAS Training Group AB för att undersöka och försvara sådana krav.

17. Licensbegränsningar

Som användare godkänner du att inte överlåter, vidareförmedla, hyra ut, underlicensiera eller på annat sätt göra våra Tjänster (inklusive applikationen, webbplatsen och eventuella tränings- eller kostscheman) tillgängliga för någon annan utan att först ha fått skriftligt tillstånd från oss. Du förbinder dig också att inte kopiera Tjänsterna, annat än vad som är nödvändigt för att använda dem enligt dessa villkor eller för säkerhetskopiering och teknisk drift. Vidare får du inte ändra, anpassa, översätta eller på annat sätt modifiera hela eller delar av Tjänsterna och du får inte heller försöka att kombinera eller integrera dem med andra program, förutom när det krävs för att kunna använda Tjänsterna på en enhet som omfattas av dessa villkor. Du åtar dig även att inte försöka återskapa källkoden genom att dekompilera, bakåtkompilera, demontera eller på annat sätt analysera Tjänsterna, eller skapa nya verk som bygger på dem. Slutligen förbinder du dig att följa alla tillämpliga lagar och regler som gäller för den teknik som används eller stöds av Tjänsterna.

18. Begränsningar för godtagbar användning

Du får endast använda våra Tjänster (vilket inkluderar applikationen, webbplatsen samt tillhörande innehåll) för lagliga och godtagbara ändamål. Det är inte tillåtet att använda Tjänsterna på ett sätt som bryter mot lagen, syftar till olaglig verksamhet eller strider mot dessa användarvillkor. Du får inte heller agera bedrägligt, illvilligt eller försöka skada oss, andra användare eller våra system. Det är förbjudet att ladda upp, sprida eller på annat sätt föra in skadlig kod, virus, trojaner eller annan skadlig programvara i våra Tjänster eller att störa samt försöka kringgå den tekniska säkerheten i våra system. Du får inte kränka våra eller någon tredje parts immateriella rättigheter i samband med din användning av Tjänsterna och du får inte överföra innehåll som är ärekränkande, diskriminerande, hotfullt, obscent, sexuellt explicit eller på annat sätt stötande eller olämpligt. Användning som riskerar att överbelasta, störa eller försämra våra system eller som stör andra användares upplevelse, är inte tillåten. Du får inte heller försöka samla in data från våra Tjänster eller system, exempelvis genom att skrapa information, avlyssna trafik eller dekryptera kommunikation till eller från våra servrar. Om du deltar i någon form av gruppchatt eller Community-funktion inom vår applikation gäller särskilda regler. Du får inte sprida skadlig eller vilseledande information, till exempel uppmaningar till ohälsosamt beteende som att undvika mat. Du får inte diskutera eller uppmana till brottslig verksamhet, sprida reklam eller skräppost, eller delta i hatpropaganda, mobbning eller kroppsnegativitet. Om du bryter mot någon del av dessa regler förbehåller vi oss rätten att omedelbart ta bort innehåll som du har publicerat och/eller avsluta ditt användarkonto permanent.

19. Vårat ansvar för förlust eller skada

Våra Tjänster, inklusive applikationen, webbplatsen samt tränings- och kostprogram, är inte utvecklade för att passa alla individuella behov eller hälsotillstånd. Du är medveten om att all användning av våra Tjänster sker på egen risk, särskilt när det gäller personliga träningsrutiner och kostscheman. Om du har några hälsorelaterade frågor, känner dig osäker eller upplever besvär i samband med att du följer våra rekommendationer, bör du alltid vända dig till din läkare eller annan medicinskt utbildad personal innan du fortsätter. Även om vi gör vårt bästa för att tillhandahålla relevant och uppdaterad information via våra Tjänster, kan vi inte garantera att allt innehåll är fullständigt, korrekt eller aktuellt vid alla tillfällen. Därför lämnar vi inga löften eller garantier (vare sig uttryckliga eller underförstådda) om informationens tillförlitlighet. Du kan också få råd eller tips från tredje part via våra Tjänster, men vi tar inte ansvar för sådana råd eller hur de tillämpas. För att skydda din information rekommenderar vi att du själv säkerhetskopierar allt innehåll och data som du sparar eller använder i applikationen. Vi ansvarar inte för eventuell dataförlust som kan uppstå vid tekniska problem eller fel i Tjänsterna. Om någon av våra Tjänster, till exempel personlig coaching, skulle försenas på grund av omständigheter som vi inte kan kontrollera (som tekniska driftstörningar eller andra oförutsedda händelser) kommer vi att meddela dig så snart vi kan och göra vad vi kan för att minimera störningen. I sådana fall ansvarar vi inte för förseningen i sig. Om det däremot uppstår en betydande försening har du rätt att kontakta oss för att diskutera dina möjligheter att säga upp avtalet och få återbetalning för Tjänster som du har betalat för men ännu inte fått.

20. Ansvarsbegränsningar

Dessa användarvillkor påverkar inte vårt ansvar i de fall det enligt lag inte är tillåtet att begränsa ansvar. Det innebär att vi inte utesluter eller begränsar vårt ansvar för bedrägeri, vilseledande information, dödsfall eller personskada som orsakas av vår vårdslöshet, eller annat ansvar som vi enligt lag inte får undandra oss. I den utsträckning lagen tillåter ansvarar EAS Training Group AB inte för några indirekta eller oförutsedda skador som kan uppstå i samband med din användning av våra Tjänster. Det gäller även särskilda, tillfälliga eller följdskador såsom förlorade inkomster, intäkter, besparingar eller andra ekonomiska förluster, oavsett om skadan uppstår genom avtalsbrott, vårdslöshet, garantibrott eller på annan rättslig grund. Detta gäller även om vi i förväg har informerats om risken för att sådana skador kan uppstå. Om vi ändå skulle anses ansvariga gentemot dig enligt dessa villkor, är vårt totala ansvar begränsat till ett belopp som motsvarar det du har betalat för våra Tjänster under de sex månader som närmast föregick det aktuella anspråket. De här ansvarsbegränsningarna gäller även om det visar sig att någon del av Tjänsterna inte uppnår sitt syfte eller om du informerat oss om att särskilda resultat förväntas.

21. Om du inte lämnar nödvändig information till oss

För att vi ska kunna erbjuda dig våra coachingtjänster på bästa sätt behöver vi få tillgång till viss information från dig. Det kan handla om uppgifter om din kropp och ditt välbefinnande, såsom längd, vikt, fysisk aktivitet, måltider, humör, samt annan information relaterad till din hälsa och livsstil. Vi kommer att kontakta dig när sådan information behövs. Om du inte lämnar den information vi ber om inom rimlig tid eller om den är felaktig eller ofullständig, kan det påverka vår möjlighet att leverera tjänsterna som avtalats. I sådana fall kan vi antingen välja att avsluta avtalet eller ta ut en skälig extra avgift för det merarbete som uppstår. Vi ansvarar inte för förseningar eller brister i tjänsternas innehåll samt leverans om dessa beror på att du inte lämnat den information vi behöver i tid.

22. Vi tar inte ansvar för andra webbplatser

Våra Tjänster kan ibland innehålla länkar till andra webbplatser som drivs av externa aktörer och som inte har någon koppling till oss. Dessa webbplatser kontrolleras inte av oss, och vi ansvarar inte för deras innehåll, funktion eller hur de hanterar din personliga information. Vi har inte granskat eller godkänt något på dessa webbplatser och du behöver själv ta ställning till om du vill använda dem eller köpa produkter eller tjänster som erbjuds där. All användning sker på egen risk och enligt de villkor som gäller för respektive webbplats.

23. Uppsägning av avtal

Vår tjänst Meliora programmet är en månadsvis löpande prenumeration utan bindningstid. Du kan när som helst välja att avsluta ditt avtal med oss. Uppsägning ska ske skriftligen till din PT, via e-post till info@meliorapt.se eller via följande formulär. Uppsägningen träder i kraft så snart den inkommer till oss skriftligen och ditt program upphör sista dagen i innevarande månad i programmet (observera att detta INTE ska förväxlas med kalendermånad), med startdag utifrån den första dagen i ditt program. Detta innebär att vi inte kommer att debitera dig i fortsättningen med undantag för om du betalar för din träningsmånad i efterskott eller annat önskat datum som infaller efter det datum du inkommit med din uppsägning. Varje påbörjad månad i Meliora programmet debiteras fullt ut.

Exempel: Om du startade våran coaching tjänst 10 maj, kommer du att ha tillgång till Tjänsterna fullt ut och vi behöver senast höra ifrån dig 9:e Juni ifall du inte vill fortsätta, hör vi inget från dig innan det datumet påbörjas nästa coaching månad.

Observera att om du endast deltar i vår 7-veckors utmaning och inte har gjort något köp av tjänster eller produkter från oss, räknas du inte som betalande medlem. Det innebär att du inte behöver meddela oss om du vill avbryta ditt deltagande. Vill du ändå meddela att du avbryter ditt deltagande i förtid och att ditt konto och uppgifter raderas, kan du göra det skriftligen antingen via applikationens chattfunktion eller via e-post till info@meliorapt.se 

Om du bryter mot dessa villkor, till exempel genom att inte betala i tid eller använda Tjänsterna på ett sätt som strider mot avtalet, har vi rätt att avsluta din tillgång med omedelbar verkan. Vi försöker alltid i första hand kontakta dig och ge dig en rimlig möjlighet att rätta till problemet. Om vi avslutar din tillgång på grund av ett avtalsbrott har vi rätt att behålla redan gjorda betalningar som ersättning för kostnader vi haft. Vi förbehåller oss även rätten att avsluta avtalet om vi av tekniska, juridiska eller andra skäl inte längre kan erbjuda våra Tjänster, exempelvis om vi måste ta bort applikationen från marknaden. I sådana fall meddelar vi dig i förväg och du kan ha rätt till en återbetalning för den del av månaden du inte kunnat använda tjänsten (i den mån det är skäligt).

Din ångerrätt enligt distansavtalslagen

När du ingår avtal med oss online har du normalt rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Genom att godkänna våra villkor samtycker du dock till att få omedelbar tillgång till våra digitala tjänster (t.ex. träningsprogram och kostscheman), vilket innebär att ångerrätten upphör så snart du fått tillgång till innehållet. Fram till dess kan du fortfarande ångra dig. Vill du åberopa ångerrätten kontaktar du oss via e-post på info@meliorapt.se och anger ”Ångerrätt” i ämnesraden. Du kan också använda Konsumentverkets standardformulär via denna länk.

Vad som gäller när avtalet upphör

När du avslutar avtalet upphör din rätt att använda våra Tjänster. Det innebär att du ska sluta använda applikationen, radera den från dina enheter, och ta bort eventuella kopior. Om det behövs kan vi komma att stänga av din tillgång till applikationen och vår support automatiskt. Dina lagstadgade rättigheter påverkas inte av dessa villkor. Du har alltid rätt till tjänster som motsvarar vad vi har avtalat.

24. Vi kan överlåta avtalet till annan part

Vi har rätt att överföra våra rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till ett annat företag, till exempel om vårt företag säljs eller går samman med en annan verksamhet. Om en sådan överlåtelse sker kommer vi att se till att detta inte påverkar dina rättigheter enligt avtalet. Du kommer att få information från oss i god tid om en överlåtelse sker och vi ansvarar för att det nya företaget fullgör avtalet på samma sätt som vi har gjort.

25. Du kan inte överlåta avtalet utan vårt godkännande

Om du vill överlåta dina rättigheter eller skyldigheter enligt detta avtal till någon annan, behöver du först få vårt skriftliga godkännande. Vi behöver försäkra oss om att det inte påverkar hur Tjänsterna fungerar eller våra skyldigheter enligt avtalet.

26. Tredje parters rättigheter

Om du laddar ner vår applikation via en appbutik, till exempel Apple App Store eller Google Play, har appbutiken och dess koncernbolag rätt att se till att du följer dessa villkor (det görs på vårt uppdrag). I övrigt har ingen annan person eller organisation några rättigheter att genomdriva eller åberopa villkoren i detta avtal.

27. Om en domstol anser att en av delar i avtalet inte är giltig

Varje del av det här avtalet gäller som en separat punkt. Om en domstol eller myndighet skulle komma fram till att någon del av avtalet inte är giltig eller strider mot lagen, påverkar det inte resten av avtalet. De delar som inte berörs kommer fortfarande att gälla som vanligt.

28. Vi förbehåller oss rätten att fullfölja avtalet vid ett senare tillfälle vid händelse av dröjsmål

Om vi inte omedelbart agerar när du bryter mot våra villkor eller om vi dröjer med att kräva att du uppfyller något du har förbundit dig till enligt avtalet, betyder det inte att vi avstår från våra rättigheter. Du är fortfarande skyldig att följa villkoren som vi kommit överens om. Vår passivitet i ett enskilt fall innebär inte att vi ger upp vår möjlighet att kräva rättelse eller vidta andra åtgärder vid ett senare tillfälle. Det kan finnas många skäl till att vi väljer att inte agera direkt, men det innebär inte att du är fri från ansvar. Vi förbehåller oss rätten att upprätthålla avtalet och tillämpa det fullt ut när vi anser det nödvändigt.

29. Vilken lag som gäller och var tvister avgörs

Detta avtal lyder under svensk lag. Om du bor i ett annat land inom EU påverkar det inte de rättigheter du har enligt lagen där du bor. Om det skulle uppstå en tvist om våra tjänster har du rätt att ta ärendet till en domstol som är behörig enligt lagen.

30. Om du vill lämna klagomål eller lösa en tvist

Om du inte är nöjd med tjänsten är du alltid välkommen att kontakta oss genom att skicka ett e-postmeddelande till info@meliorapt.se. Vi kommer att ta hand om ditt klagomål på ett seriöst och rättvist sätt och försöker svara dig så snart som möjligt. Om vi inte lyckas lösa problemet tillsammans kan du vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan. Det innebär att en oberoende part försöker hjälpa till att lösa tvisten utan att du behöver gå till domstol. Du kan också använda EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/odr. Utöver det har du som konsument rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via www.arn.se, som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och företag.